Antysti de uitvaartrituelen - Hindoestaanse Uitvaart
  Anta betekent letterlijk 'het einde', en eshti is 'wens of verlangen, op zoek te 
                                            gaan naar'. Antyeshti, of de uitvaartrituelen, is de laatste samskara die 
                                            wordt uitgevoerd voor een individu. Het is waarschijnlijk ontstaan vanuit 
                                            de behoefte om afscheid te nemen van het lichaam op een humane manier. Deze 
                                            praktische eis ontwikkelde zich later tot een religieuze overtuiging. Men 
                                            gelooft dat je de aarde kan veroveren door de Samskara’s te volgen na de 
                                            geboorte en de hemel na de dood. Omwille van het geloof in het bestaan van 
                                            een ziel, betekent de dood slechts het einde van een geboorte, en de 
                                            voorbereidingen moeten worden getroffen voor een veilige reis naar de volgende 
                                            wereld. Voedsel en andere artikelen dat men denkt nodig te hebben, worden ook 
                                            verstrekt aan de doden voor deze reis.
                                                    
                                            Daartoe dient antyeshti om het lichaam goed uit te rusten, met wat de ziel nodig 
                                            heeft voor zijn reis naar Yamaloka (zie Moksha), en bevrijdt de ziel de aardse 
                                            overlevenden van de verontreiniging door de dood. Men gelooft erin dat tot dit 
                                            ritueel wordt uitgevoerd, de ziel niet wordt doorgestuurd naar de volgende 
                                            wereld en het op de aarde blijft, waar het rusteloos fladdert als een spook (zie 
                                            bhūta, Preta, Pishacha). De vroege pastorale nomaden lieten waarschijnlijk hun 
                                            doden gewoon achter, waar ze neervielen en trokken verder. Dit ontwikkelde 
                                             zich tot de crematie van de Vedische periode. Tegen het einde van de 
                                            Vedische tijdperk, was het concept van de offers volledig vastgesteld. Op dit 
                                            moment wordt de crematie zelf, beschouwt als een offer.
                                                    
                                            Er waren ook verschillende redenen voor een dochter (of een andere vrouw) om 
                                            geen actieve rol te spelen bij de crematie van haar ouders. Een vrouw 
                                            werd in het algemeen niet zo sterk beschouwt als een man, voor het aansteken van 
                                            de crematie vlam door stokken tegen elkaar aan te wrijven. Dit was een 
                                            inspannende en tijdrovende taak, die meestal moest worden uitgevoerd in natte en 
                                            koude omstandigheden in de buurt van een rivier. Bovendien maakt de gezondheid 
                                            van een vrouw, tijdens de menstruatie en zwangerschap het moeilijk voor haar om 
                                            een zware opdracht uit te voeren. Vrouwen zouden ook geneigd zijn om emotioneel 
                                            meer overstuur te raken bij crematie dan mannen, en daarom worden ze niet 
                                            geschikt geacht om extra verantwoordelijkheid te ondernemen.   Evenzo 
                                              kan het zijn dat een dochter bij haar schoonfamilie was toen haar ouders 
                                              stierven en was ze dus niet in staat om de crematie op tijd bij te wonen. In 
                                              dit verband merken we op dat er vroeger geen koeling faciliteiten waren om een 
                                              lijk veilig op te slaan, en dus werd de crematie zonder vertraging gehouden- 
                                              meestal binnen een dag na het overlijden van een persoon. Om onzekerheden weg te 
                                              nemen inzake de deelname van vrouwen bij begrafenissen voor hun familieleden, 
                                              werden de crematie taken toegewezen aan hun mannelijke familieleden. Dit was 
                                              eigenlijk om verwarring te voorkomen op het laatste moment. Bovendien werd 
                                              vastgesteld dat in het geval een overleden persoon meerdere zonen had, de taak 
                                              van het aansteken van de brandstapel, door de oudste zoon gedaan zou worden. Als 
                                              hij niet in staat was om zijn plicht te vervullen, dan zou automatisch de tweede 
                                              zoon volgen, en ga zo maar door. Deze ordelijke verdeling van de werkzaamheden 
                                              was om de crematie betrouwbaar te voltooien en zonder vertraging. Iedereen 
                                              begreep zijn rol in het gezin.
                                                    
                                              Crematie verduisterde crematies, omdat de ziel van het lijk nu werd beschouwd 
                                              als een offer aan de goden, die aan hen wordt overgebracht door hun boodschapper 
                                              Agni, de god van het vuur. Van het vuur wordt ook gezegd dat het de zielen van 
                                              de doden reinigt. Begrafenisrituelen verschillen marginaal in het hele land, 
                                              maar de meeste overtuigingen en praktijken zijn gelijk. Een man’s oudste zoon 
                                              of een ander mannelijk familielid voert zijn riten uit. Voor een vrouw voert 
                                              haar echtgenoot, de oudste zoon of broer haar ceremonie uit. Wanneer de dood van 
                                              een persoon onvermijdelijk lijkt, ligt hij met zijn hoofd naar het zuiden, omdat 
                                              dit vermoedelijk de richting is waar Yama vandaan komt. Vedische mantra of 
                                              verzen uit de Garuda Puran, Ramayana of Bhagavad Gita worden voorgelezen aan 
                                              hem.
                                                    
                                                      Uitvaart 
                                                      toesprakenToespraken  Een 
                                                        verzameling van schriftelijke teksten over dood en leven uit de Mahabharata
                                                      
                                                     De wijzen hebben gezegd dat de Atman onsterfelijk is en dat het fenomeen van de 
                                                      dood slechts de scheiding van het astrale lichaam van het fysieke lichaam is. De 
                                                      vijf elementen waaruit het lichaam is opgebouwd keren terug naar hun bron. Onze 
                                                      geschriften leren ons dat net als pelgrims zich verenigen en uit elkaar gaan in 
                                                      een openbare herberg, dus ook vaders, moeders, zonen, broers, vrouwen, verenigen 
                                                      zich hier en gaan ook uit elkaar in deze wereld. Hij die zo de aard van het 
                                                      lichaam begrijpt en alle menselijke relaties op basis hieraan zal ontlenen, zal 
                                                      sterk zijn om het verlies van onze dierbaren te dragen. In het goddelijk plan 
                                                      zal iedere eenheid op een dag moeten eindigen met scheiding.
                   In 
                    de Mahabharata, Bhishma zegt: "ontwikkel deze houding op basis van 
                    wijsheid: - Ik ben alleen - Er is niemand die van mij is, noch ben ik van 
                    iemand, noch is dit lichaam van mij. Deze objecten van de wereld worden... niet 
                    de mijne, noch behoren zij tot anderen of, alle dingen behoren eveneens aan alle 
                    wezens Daarom is er geen noodzaak voor een geest om verdriet te hebben hierover 
                    "...
                    Namens de hele gemeenschap, bieden wij onze oprechte deelneming en samen bieden 
                    wij ons gebed: Moge de Heer de kracht verlenen en de moed aan de overlevende 
                    leden van ... ... ... gezin. Moge de Heere aan alle relaties en vrienden comfort 
                    bieden aan de getroffen families. Moge de Heere eeuwige vrede geven aan de 
                    vertrokken ziel.
                       Om 
                        Aasto ma sadgamaya, tamaso ma jyotirgamaya, mrityorma amritam gamaya, Om shanti, 
                        shanti, shanti.
                      
                         De 
                        Mahabharata, Santi Parva:  Bij 
                          de consumptie van brandstof wordt vuur niet meer gezien. Het vermengt zich met 
                          de ruimte, want het is niet langer een zichtbaar object, en dus is het niet in 
                          staat om door ons waargenomen te worden. Ook bij het verlaten van het lichaam, 
                          de ziel leeft in de ruimte, en kan niet gezien worden als gevolg van de extreme 
                          subtiliteit, zoals het ongetwijfeld het geval is met vuur. Geboorte is 
                          onderworpen aan de heerschappij van de dood, en de dood wacht op niemand. 
                          Wanneer de mens voortdurend naar de kaken van de dood loopt, zullen de 
                          prestaties van de rechtvaardige daden te allen tijde goed zijn.
                          Het wiel van het leven gaat verder. Het wordt overweldigd door ouderdom en 
                          verdriet, en het brengt ziekten en calamiteiten voor zijn nageslacht. Dat wiel 
                          gaat in tijd en plaats. Dag en nacht zijn de rotaties van dat wiel. Het wordt 
                          gekenmerkt door de productie en vernietiging gaat eindeloos door. Wanneer je 
                          tijd gekomen is, kan men niet ontsnappen. Niemand is dierbaar of niet dierbaar 
                          aan de tijd. Jeugd, schoonheid, leven, bezittingen, de gezondheid en het 
                          gezelschap van vrienden, allen zijn instabiel.
                                                     Dit 
                                                      zijn eeuwige wetten die onophoudelijk werken. Toch brengt een vroegtijdige dood 
                                                      ons groot verdriet. Maar geschriften wijzen op dit soort gebeurtenissen als een 
                                                      onvermijdelijk lot.  We delen met familie en vrienden en relaties het ............. meest diepgaande 
                                                        verdriet.
                                                     Een 
                                                      vroegtijdige dood brengt ons groot verdriet. De overledene is fysieke niet meer 
                                                      aanwezigheid onder ons en dat doet pijn. Maar geschriften wijzen op dit soort 
                                                      gebeurtenissen als onvermijdelijk lot. Dit zijn eeuwige wetten die onophoudelijk 
                                                      werken.
                   Namens 
                    de hele gemeenschap, bieden wij onze oprechte deelneming en samen bieden wij ons 
                    gebed: Moge de Heer de kracht verlenen en de moed aan de overlevende leden van 
                    ... ... ... gezin. Moge de Heere aan alle relaties en vrienden comfort bieden 
                    aan de getroffen families. Moge de Heere eeuwige vrede geven aan de vertrokken 
                    ziel.  Om 
                      Aasto ma sadgamaya, tamaso ma jyotirgamaya, mrityorma amritam gamaya, Om shanti, 
                      shanti, shanti.
                                                     
                                                      Valmiki 
                                                      Ramayana over de dood:  Alle 
                                                        rijpe vruchten moeten uit de boom naar beneden vallen. Toch moet een mens 
                                                        wachten op het onvermijdelijke uur van de dood. - 105-17  Zelfs een herenhuis met stevige en massieve pilaren vervalt, zo vervallen 
                                                          sterfelijke mensen, onder invloed van de leeftijd, vallen ze ten prooi aan een 
                                                          meedogenloze dood, verdort door ouderdom en sterven uiteindelijk. 105-18  Een 
                                                            nacht die voorbijvliegt komt niet meer terug, zoals het water van de Yamuna 
                                                            rivier die uitmondt in de zee en niet meer terugstroomt via dezelfde stroming. - 
                                                            105-19  De 
                                                              dood volgt een mens nauwgezet, waar hij ook gaat en waar hij zit, en komt terug 
                                                              met hem totdat zijn reis eindigt, hoe lang de afgelegde afstand ook is. 105-23  Rimpels 
                                                                beginnen te verschijnen over het hele lichaam en de haren worden grijs. Het 
                                                                stoffelijk omhulsel van de mens wordt verbrokkeld door ouderdom. Wat kan een 
                                                                sterfelijke stroom baten? -105-28  Er 
                                                                  is niemand die kan leven zoals hij wil. Welke macht heeft hij dan over de dood 
                                                                  van die waarvoor hij verdriet heeft? -105-28  Als 
                                                                    een omstander op een weg reizigers tegenkomt en tegen ze zegt dat hij hen zal 
                                                                    volgen, ook dat doen we, we volgen de voetsporen van onze grootouders. Hoe kan 
                                                                    een persoon treuren als hij in dat spoor loopt, waaruit hij niet kan uitwijken? 
                                                                    - 105-29/30.  Als 
                                                                      een stroming die niet terug kan stromen, kan het verleden leven niet worden 
                                                                      getraceerd. Het leven moet daarom worden gericht op geluk, als gelukzaligheid 
                                                                      het erfgoed van de mens is. -105-31  Net 
                                                                        zoals een vloedgolf twee houten blokken in een grenzeloze oceaan brengt en een 
                                                                        andere golf scheidt hen zijn, zo worden onze vrouwen en kinderen, familieleden 
                                                                        en de rijkdom van ons gescheiden die we niet meer ontmoeten. Niemand kan dit 
                                                                         gemeenschappelijke lot van allen voorkomen. De scheiding van deze is 
                                                                        zeker. -105-27.  Bij 
                                                                          dageraad is men erg blij met hun acquisities en bij zonsondergang genieten zij 
                                                                          van nachtelijke pleziertjes. Maar ze denken er niet over na dat hun leven 
                                                                          verkort wordt door elke zonsopgang en zonsondergang. 105-24.  Men 
                                                                            verheugt zich op de komst van elke nieuwe seizoen, dat opnieuw komt. Maar weinig 
                                                                            mensen realiseren zich dat hun leven vervalt als de glimlach van een seizoen. 
                                                                            105-26.
                                                     Net 
                                                      zoals de zonnestralen snel al het water verdampt tijdens de zomer, zo stelen de 
                                                      rollende dagen en nachten onze momenten als ze vliegen. 105-20.  Waarom 
                                                        beklagen voor anderen? Treurt om jezelf omdat elk moment van jou is, het leven 
                                                        neemt geleidelijk aan af of je stil blijven staan of beweegt. 105-21.  Alle 
                                                          verzamelde schatten gaan verloren. Iedere climax heeft een anti-climax. Alle 
                                                          verenigingen eindigen in scheiding en aan alle leven moet een einde komen. 
                                                          105-16.  Het 
                                                            is een oud gezegde dat alle wezens hun betekenis verliezen als ze in de buurt 
                                                            van het einde van hun leven zijn. 106-13.  Een 
                                                              moedige en intelligente mens vermijdt al deze stemmingen en staten, deze 
                                                              verschillende vormen van verdriet, gejammer en geschreeuw.
                                                                 Van 
                                                                de Mahabharata
                                                                Santi Parva, sectie cclxvi   Begrafenis 
                                                                  van Moeder
  De 
                                            moeder is de wondermiddel voor alle soorten van calamiteiten. Het bestaan 
                                            van de moeder investeert in bescherming, het omgekeerde ontneemt allen de 
                                            bescherming. Een man komt thuis, hoewel ontdaan van zijn welvaart, met de 
                                            woorden: "O moeder!" – U hoeft niet te treuren, heb geen verdriet. 
                                            Verval zal hem nooit belagen.
                                                      Een 
                                                      persoon wiens moeder wie er nog is, is dol op de zonen en kleinzonen en zelfs al is 
                                                      hij zelf een honderd jaar oud, maar in de ogen van zijn moeder, blijft hij als 
                                                      een kind van twee jaar oud. Of de moeder sterk is of gehandicapt, mager of 
                                                      robuust, ze zal de zoon altijd beschermen. Niemand anders, volgens de 
                                                      verordening, is zo beschermend voor haar zoon als de moeder.
                    Dan 
                    als de zoon oud wordt, wordt hij getroffen door verdriet, dan ziet de wereld er 
                    leeg in zijn ogen, als hij wordt beroofd wordt van zijn moeder. Er is geen 
                    beschutting meer net als de moeder. Er is geen schuilplaats als de moeder. Er is 
                    geen verdediging als de moeder. Er is niemand zo dierbaar als de moeder. Voor 
                    het feit dat zij hem gedragen heeft in haar schoot is de zoon dhatri. Voor het 
                    feit dat zij de voornaamste oorzaak van zijn geboorte is, is ze zijn janani. 
                    Voor het feit dat zij zijn jongen ledematen heeft verpleegd, wordt ze amva 
                    (Amma) genoemd. Voor verpleging en de verzorging van de zoon heet ze soera. De 
                    moeder is het eigen lichaam. Er is geen manier van leven dat superieur is aan 
                    het dienen van een moeder.

